Kolejka TKT-48 w Zagórzu
Dziś gratka dla wszystkich fanów kolei, i tych miejscowych jak i osób, które zamierzają w przyszłości przyjechać w Bieszczady. W Zagórzu czeka na Was odrestaurowana kolejka TKT-48, która przepięknie prezentuje się na zagórskim dworcu w samym centrum miasta. Przygotowano dla niej ciekawą scenerię, dodano semafor i żuraw wodny. Warto pamiętać, że Zagórz był elementem bardzo ważnego węzła kolejowego.
Czym zatem jest TKT48?
Jest to seria parowozów tendrzaków produkowanych w latach 1950–1957 w zakładach HCP (94 sztuki) i Fablok (199 sztuk). Przeznaczone były do ruchu podmiejskiego i pociągów towarowych.
Nasza zagórska „ślicznotka” nosi unikalny numer „124” i pochodzi z roku 1955. Jest jedną z 34 zachowanych w Polsce parowozów tej serii. Popularna „tekatka” to wyjątkowy egzemplarz techniki kolejowej. Maszyna zakończyła służbę 34 lat pracy i na jakiś czas trafiła na boczny tor zagórskiego węzła.
Gmina Zagórz starała się od wielu lat nabyć od właściciela (Przewozy Regionalne) tak bardzo związany z jego historią zabytek lecz cena była zbyt wysoka. Szczęśliwie dzięki zaangażowaniu i uporowi pasjonatów parowóz udało się nabyć za symboliczną kwotę 100 zł w 2017 roku!
Zagórz swój rozwój zawdzięcza kolei!
Budowa kolei przez Zagórz miała na celu połączenie Wiednia i Budapesztu z galicyjską twierdzą Przemyśl. Zagórz w tamtym czasie był maleńką i biedną wioską. Jego lokalizacja stała się jednak atutem i ulokowano tutaj ważny węzeł kolejowy. Cały odcinek biegnący ze Słowacji (ówczesnych Górnych Węgier) przez Komańczę, Zagórz, Chyrów (obecnie w granicach Ukrainy) do Przemyśla stał się przejezdny w 1874 r., po otwarciu tunelu łupkowskiego.
Nowy Zagórz – to jeden z ładniejszych – choć zapomnianych dworców galicyjskich. 12 lat po zbudowaniu pierwszej linii kolejowej powstała kolejna nitka prowadząca przez Zagórz (do Jasła) – która łączyła się z tą prowadzącą do Przemyśla.
Dwie różne instytucje zarządzające liniami musiały wybudować dwie stacje kolejowe oddalone od siebie o niespełna 2 km. Jego zdjęcie publikowaliśmy we wcześniejszych postach.